De flesta flyttar vi anlitas för handlar om privata sådana. Du som privatperson ska flytta och vill ha ett så smidigt projekt som möjligt. Det innebär att du ringer oss och där vi går igenom hur stort ditt bohag är, i vilken utsträckning du behöver vår hjälp och när flytten ska ske. Det är det vanliga upplägget och det är de uppdragen som vi mestadels fyller vår almanacka med.
Men, det finns även andra typer av uppdrag och i en så pass stor och konkurrensutsatt stad som Stockholm så blir det också givet att företag har en större flexibilitet. Företag kan byta lokaler som en följd av att det går bra och att man behöver anställa fler personer - något som kräver mer utrymme.
Man kan även göra det motsatta: bistra tider kan innebära uppsägningar och byte till lokaler av en mindre storlek. Vissa företag byter även lokaler av den enkla anledningen att man vill hamna på en mer attraktiv adress och i ett mer tilltalande område.
Tips och råd för kontorsflytt
Oavsett anledning till flytt och oavsett vilken bransch man är verksam inom så finns emellertid gemensamma nämnare kring en kontors- och en företagsflytt. En sådan handlar om att varje sekund räknas. Man har sällan råd att som företag tappa i produktion och tvingas se att arbetsdagar går ut på att flytta och installera sig i nya lokaler. Vi tänkte ge några tips kring en företagsflytt och ge dig bättre förutsättningar för att lyckas med ditt projekt. Som flyttfirma i Sollentuna så är vi givetvis redo att hjälpa er med er kontorsflytt i Stockholm. Det är bara att ringa!
Följande punkter bör du tänka på:
- Gör klart de nya lokalerna innan. Se till att alla renoveringar och allt annat som ska genomföras i de nya lokalerna är färdigställda innan flytten. Skriv avtal med hantverkare och tydliggör i detta hur pass lång tid det får ta - och vad som händer om de inte hinner med sig. Ni kanske vill lägga in nya mattor, sätta upp glasväggar eller måla om för att kontoret ska passa er verksamhet? Gör klart innan!
- Packa och förbered. Vid själva flytten är det viktigt att vara medveten om att maskiner, material och teknisk apparatur är känsliga och lätt kan gå sönder. Vi arbetar alltid med rätt emballage och ser till att skydda känslig utrustning under flytten. Viktigt är även att man ser till att märka upp alla kartonger. Vad gäller sladdar och annat så se till att vira ihop dessa och använd gärna exempelvis buntband för att förenkla installationen. Vilken kabel ska vara vart? Märk upp och gör det enkelt!
- Installation. Ta gärna hjälp av en tekniskt kunnig firma för installation av exempelvis datorer och för att få igång nätverk och annat. Målet är att ni direkt ska komma igång med jobbet och inte ödsla tid på detta.
- Ska anställda hjälpa till? Man kan inte begära att de anställda ska bära tunga möbler och viga exempelvis en helg åt att transportera och installera grejer. Det du kan begära är att de packar ihop sina egna saker och gör klart sin arbetsstation - givetvis under arbetstid. Om du inte vill detta så är det bara att anlita en flyttfirma för jobbet.