I Stockholm sker en massa dagliga flyttar. Vi som flyttfirma kan ta oss an ett flertal uppdrag under en dag och nyckeln för att lyckas med dessa är god planering. Vår vana gör att vi kan arbeta effektivt - men utan att tumma på säkerheten - och för att kunden ska hinna med allt som krävs för att snabbt komma på plats i den nya bostaden.
Varje flytt har sina unika särdrag och i just Stockholm så ser vi ofta att specifika önskemål kan komma från kunden. Ofta kan det handla om att man hyr i andrahand och att man med kort varsel måste flytta till en annan bostad. Bostadsmarknaden i Stockholm är, på många sätt, unik och just dessa flyttar som sker med kort varsel är vanligt förekommande i vår huvudstad.
Ett dilemma som kan dyka upp i samband med att man ska flytta från en större till en mindre bostad är att man plötsligt har ett överskott av möbler och föremål. Samma sak om man exempelvis ska flytta ihop med en annan person och försöka förvandla två olika bohag till ett gemensamt. Hur löser man detta? Det kan också vara så att man har ett eget bohag, men där man hyr möblerade lägenheter i andra hand.
Magasinering - tänk på detta
Vad gör man av sina möbler? Vanligt idag är att tjänsten magasinering efterfrågas och används. Vi som flyttfirma i Sollentuna har nära samarbeten med företag inom magasinering och kan hjälpa våra kunder med trygga, säkra och prisvärda lösningar inom den frågan.
Viktigt är att magasineringen sker i lokaler som erbjuder rätt miljö gällande exempelvis fuktighet och temperatur. Lika givet är att lokalerna erbjuder säkerhet. Larm är ett måste, videoövervakning är viktigt och finns det exempelvis en regelbunden patrullering från säkerhetsbolag så är det ett extra plus i kanten. Vi kan inte nog trycka på att du som kund måste undersöka detta innan.
Likaså måste du också se över hur pass lång tid du kan magasinera och hur mycket du får betala månadsvis. Vet du med dig att du behöver magasinera ditt bohag under en längre tid så är det kanske lika bra att lösa ett avtal som sträcker sig ett halvår eller ett år framåt i tiden.
Rensa ur och tjäna pengar
En gemensam nämnare mellan olika flyttar som vi kan peka på är att folk tenderar att samla på sig för många saker. Det är inte ovanligt att vi hjälper till att tömma ett förråd i en bostad - bara för att bära in samma saker i ett annat förråd i den nya bostaden. Hur många av dessa saker kommer att användas? Samma sak gäller för kläder. Vi brukar säga att en flytt är det ultimata tillfället att lufta ur lite i garderoben och i förrådet.
Kort sagt: passa på att rensa ur och ta tillfället i akt att tjäna några kronor på köpet. Du kan exempelvis fota, prismärka och lägga ut på Blocket eller Marketplace. Du kan anordna en liten loppis i samband med flytten. Använd din fantasi och se till att du flyttar med lite mindre packning och lite enklare nästa gång. Rensa ur!